tiistai 13. joulukuuta 2011

Lucia

Min finfina före detta klasskompis Nora Peltola krönas idag till Finlands Lucia 2011!
Jag kollade precis på Min Morgon (http://areena.yle.fi/video/1323761084463) där hon gästade och sjöng med sina tärnor. Blev lite tårögd, det var så vackert och så nära hjärtat.
Jag älskar Luciadagen och alla dommdär nostalgiska varma tankarna och känslorna den lyfter fram. Okej, jag är lite av en nostalgi-junkie, men kan inte hjälpas att jag haft ett fantastiskt och idylliskt barndom.
Jag har varit Lucia tre gånger, och alla gångerna så överlycklig och stolt. Klassrummen har varit mörka, men stearinljus som den enda ljuskällan. Lussebullar, glögg, pepparkakor... Stjärngossarna och stalledrängen staffan... Finfina minnen.

Men det om mig och min kärlek för den 13. december.
Nora är en fantastiskt fin Lucia med vacker röst och strålande framträdande! :-)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti