maanantai 22. elokuuta 2011

fartfyllt veckoslut

Jag har haft ett mer aktivt veckoslut än normalt (kräver inte mycket, jag brukar ju enbart mysa och se på film). På fredag var vi hos en aleskis släkting för att fixa hennes kran. Det tog några timmar, inkulsive körandet till rautakauppan av och an, och det uppstod komplikationer och blablabla. Sen på hemvägen 19-20 tiden lyste bensinlampan grann och klar och jag fick lite panik, eftersom mätaren visade att man kom ca 70km framåt med det som fanns kvar. Jag hittade fram till vihdin tie helt på egen hand och kom ihåg att det finns en bra och billig st1 ganska nära pappas jobb, som var endast några kilometer framåt. Under de där några kilometrarna körde jag förbi ungefär fem andra bensinstationer. Men har man bestämt sig för nåt skall man också hålla fast i det!
På lördag vaknade jag 9 för att påbörja min intensiva bakning före kräftisen. Jag bakade körsbär-vitchoko kakor, mintchokorutor och citron-kokos kakor. Allt på en gång, så det är inte svårt att räkna ut att något gick snett. Jag trodde jag var klar med allt, och behövde bara glasyren på, när mamma märkte att choko bottnet till mintchokorutorna smulade ner när man skar i det. Med närmade granskning av receptet insåg jag att det fattades 2dl mjölk. Siisti, lyckat lotta! Jag började om, och det blev riktigt gott och bra.
Well, påvägen mot degerby nappade vi ida (stackars Tony dödade sin tumme och har nu 1½månad sjukledighet, så han kom inte med), och vi hade en supertrevlig kräftis med mattu som en underbar värdinna! Det kändes jätte dumt att sticka redan klockan 12, jag skulle lätt ha blivit där hela natten. Men hanna hade ju konffis nästa dag, så vi var tvugna att fa tidigare. MEN nu är jag supermega excited över att ha hela gänget med oss över nyåret i levi, och alla tycktes tycka att det skulle vara super! Och det SKULLE vara super!
På söndagmorgon började vi med all finslipning och dekorering klockan 7, och 11 körde vi mot kyrkan. Det var en trevlig dag, hanna var superfin (och alla hennes vänner likaså naturligtvis) och stämningen var skön.
Oj, nu blev det långt, förlåt, tack och hej!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti